מהאטמה גנדי – אבי האומה הודו

 מהאטמה גנדי – אבי האומה הודו


“מהטמה גנדי מוהנדס קרמצ’נד גנדי” מדינאי,פילוסוף ויוגי של הניאו-הינדואיזם .
נולד ב 1869 במדינת גוג’אראט שבהודו, היה מנהיג פוליטי מדיני ורוחני שהוביל את הודו לעצמאות במאבק בלתי אלים כנגד האימפריה הבריטית.


גנדי נקרא בפי ההודים “באפו” כלמור אבא, ומכונה בעולם “מהאטמה”-; כלומר הנפש הגדולה.
הוא נחשב אבי האומה ההודית, למרות שלא זכה לראות את הודו השלמה מוקמת בחייו היות והוא נרצח בידי מתנקש בשנת 1948.
גנדי אחז בהשקפת חיים שיוויונית ובלתי אלימה. הוא ראה את ההפרדה בין הינדים לפקסטנים כחלוקה שנעשתה על ידי הבריטים.
הוא נאבק למען הפסקת מערך הקאסטות בהודו וחתר לשיוויון בין עמי העולם.
הוא התחתן בגיל 13 עם קסטורביי בנישואי שידוכים. בגיל 18 הוא נסע ללונדון ללמוד משפטים, והרגיש היטב את הזרות שבלהיות הודי באנגליה.
הוא מנסה לאמץ מנהגים אנגליים ונחשף לראשונה לבגהווד-גיטא (אחד הכתבים החשובים ביותר להינדים). הוא קרא אותו באנגלית, והתחיל ללמוד סנסקריט.

מהטמה גנדי


גנדי סיים את לימודי המשפטים בגיל 21 ושב מיד להודו.
אמו נפטרה בהיעדרו, והוא ניסה להקים משרד בשובו שנחל כשלון חרוץ, כמו כל נסיון נוסף שלו להצליח בתחום המשפטי, לבסוף החל לעבוד כעוזר לעורך דין ביוהנסבורג, שם חל מפנה חשוב בחייו.


הוא הגיע לשם עם מלוא מנהגיו האנגליים וכבר ברכבת מנסה הכרטיסן להעביר אותו מהמחלקה הראשונה לשנייה בגלל מוצאו.
גנדי סירב ולבסוף נזרק באלימות מהרכבת, גנדי נוכח לראשונה בהבדלי המעמדות ובנחיתות של ההודים וילידים אחרים לעומת הקולוניאליסטים.


הוא מבלה כ-20 שנה בדרום אפריקה ושם מתחיל לחדד את השקפת העולם השיוויונית.
גנדי האמין בשני ערכים מרכזיים שעיצבו את תפיסת עולמו ואת ההשקפתו הפוליטית מדינית, וכמובן את דרך חייו: אהימסא – אי אלימות ואי רצון לפגיעה.
גנדי האמין שפגיעה מתחילה בתודעה, במחשבה ובשינוי הרצון הפנימי.
המושג אהימסא, קיים עוד קודם לכן מוכר בפילוסופיה הג’יאנית ובפילוסופיה של היוגה סוטרה.
גנדי סבר כי סביב האדם המרוכז בפרקטיקה של אהימסה פוסקת כל אלימות. הוא השווה את הפעולה האלימה לחומר רדיואקטיבי המשפיע על הסביבה מעצם היותו שם.
גנדי חידש ועשה שימוש פרקטי אקטיבי באהימסא בכל המישורים של חייו וזאת בניגוד ליוגים הפרושים שעבורם ביצוע האהימסה מעוגן בפרישות והתרחקות מ”הבלי העולם” ומענייני הציוויליזציה.
גנדי טען שהאהימסא היא הכלי הפוליטי החזק ביותר, וכינה אותה “נשק”.; לדבריו היא יעילה ואפקטיבית הרבה יותר מהתנגדות אלימה.
הוא האמין כי על כל מעשה התנגדות להיות בעל אופי אזרחי לא תוקפני, במטרה להקשות על המשך הפעלת הכוח. גנדי העיד על דרך האהיסמא כהליכה על חבל דק המצריכה ריכוז בלתי פוסק, ועלולה לדרוש סבל ממושך ופיתוח סבלנות אין קץ.

מהטמה גנדי על שטר כסף הודי הרופי
מהטמה גנדי על שטר כסף הודי הרופי


עם זאת טען כי כאשר אימץ פרקטיקה זו לעולם לא נכשל. ואכן לא התפשר על עקרון זה אפילו במחיר חייו וחיי משפחתו.
העקרון השני הוא הסטייגרהא, אחיזה באמת- על פי עקרון זה האדם הוא טוב ושוחר שלום מיסודו, ועליו לדבוק בצו ליבו זה, כל ציות לחוק הנוגד את פנימיותו, פוגע בחירותו.
לטענתו אדם חי חופשי רק מכוח נכונותו למות עבור האמת הפנימית. לפני פעולה, דרש גאנדי מאנשיו לבצע היטהרות, על מנת להתחבר ליסוד הרוחני שבהם. 
גנדי יישם את העקרונות הללו, גם בהודו וגם בדרום אפריקה, כאשר חי חיי צניעות ודלי חומר.
הוא לקח על עצמו נדר פרישות (ברהמצ’ריה) וסוגים שונים של צום ותזונה קיצונית, כדי לטהר את התודעה ולהישאר פשוט ונאמן לעצמו.
גנדי ישב בכלא מספר פעמים עקב סירובו הבלתי אלים לשתף פעולה עם השלטון הזר. שם נטל על עצמו שביתות רעב של יותר מחודש ושתיקות ארוכות.
כחלק מחיי הפשטות הוא ארג את בגדיו וניזון מדיאטה צמחונית.
כאשר חזר להודו ארגן גנדי מחאה כנגד מיסוי ואפליה מצד הבריטים.


גנדי התמנה לראש הקונגרס הלאומי ההודי ושם המשיך להטיף לעקרון המאבק הבלתי אלים כנגד הבריטים.
כחלק ממאבקו לשייון זכויות בהודו סייע גנדי לקבוצות בעלות מיעוט זכויות כגון נשים, נאבק למען העניים וכאמור המאבק המשמעותי ביותר עבור הודו
של היום הוא שינוי התפיסה הלאומית של מערך הקאסטות ובעיקר שינוי התפיסה של מעמד האסורים במגע.
גנדי איגד סביביו מיליוני תומכים בגלל העבודה שמאבקו היה שחרור של הודו ועצמאותה (הנקרא בהינדי “סוורג’- שלטון עצמי)
אבל בזכות המאבק הצליח להחדיר לתודעה הלאומית פוליטית את ערכי האי-אלימות ואחיזה באמת, תוך מתן חשיבות לנושאים שלא היו חלק מהשיח הציבורי-פוליטי.
ב-1930 הנהיג גנדי את צעדת המלח, מסע של מעל 400 ק”מ כנגד מס כבד של מלח שהטילו הבריטים.
טענתו המרכזית היתה שאם ההודים יוכיחו שאין להם תלות בשלטון הזר הוא יאלץ להכיר במציאות ולעזוב את הודו.
גנדי נרצח על ידי מתנקש מדת ההינדו שהתנגד להקפתו של המהטמה לשלם לפקיסטן, שזה עתה הופרדה מהודו, פיצויים.
הלה סבר כי תשלום כזה יהווה בושה של העם ההינדי ויטול ממנו את כוחו. גופתו של גנדי נשרפה ופוזרה בין נהרות העולם השונים.

administrator

https://2east.co.il