החיפושיות בהודו

החיפושיות ביקרו לראשונה בהודו בעיר רישיקש בשנת  1968 בכדי להשתתפף בסמינר של  מהרישי מהש יוגי.  
המהרישי הנחה קורס של מדיטציה טרנסנדנטלית  Transcendental Meditation באשרם שלו הממוקם בראמג’הולה רישיקש.
הביטלס פגשו לראשונה את המהרישי בלונדון באוגוסט 1967 והתלמדו בקורס שהלה העביר בנושא המדיטציה.
מבין הארבעה היה זה ג’ורג’ האריסון שהוקסם מאישיותו הכובשת של המהרישי, ומן הדרך הספירטואלית המעניינת שהציג.
הם תכננו ללהשתתף בקורס של 10 ימים בווילס, אך המנהל של הלהקה בריאן אפשטיין נפטר במהלך הקורס והם עזבו באמצע.
האריסון טען שאירוע זה הותיר בו סקרנות ורצון להגיע למקום ממנו מגיע הידע והפרקטיקה.  
בזמן הביקור האשרם היה ממוקם באיזור של אשרמים רבים (כך גם עד היום במידת מה) והנוף הקסום של ההמיאליה ונהר הגנגה הזורם למרגלותיו של האשרם היוו מקום מושלם להתנסות.
הביטלס הגיעו בפברואר 1968  ביחד עם מוסיקאים נוספים כמו דונובן (Donoven), מייק לאב (Mike Love), ופול הורן (Paul Horn)   .
בתקופת שהותם באשרם מלבד לימוד המדיטציה כתבו שירים רבים (בעיקר לנון והאריסון ששהו זמן רב יחסית לשניים האחרים).
חלק משירים אלו הוקלטו באלבומים מאוחרים כמו “האלבום הלבן”  White albumו- Abbey Road.
רינגו ומקארתי עזבו קודם, ולנון והאריסון עזבו בסוף אפריל של אותה שנה. השמועות סיפרו שהם הסתכסכו עם המהרישי בנוגע לתשלומים והתנהגות בלתי הולמת מצידם.
האריסון התנצל על הדרך בה התייחס ליוגי מהרישי בשמו ובשם ג’ון לנון.
ניתן לומר שהחשיבות העיקרית של הביקור של חברי להקת הביטלס בהודו היא בכך שהם הביאו את הרעיונות הספירטואלים של הדת ההינדית לתפוצה רחבה בקרב המערב.
מלבד להשפעות המוסיקליות (האריסון למד לנגן על סיטאר על ידי ראווי שנקר, מגדולי נגני הסיטאר ההודים עד היום)
ולהכרות של המערב עם המוסיקה ההודית וכליה, הביאו הסיטלס מודעות למדיטציה הטרנסדנטלית בקרב מדינות המערב,
אך יותר מכך, הם הביאו להתעניינות סוחפת מאז ועד היום של מטיילים, הוגי דעות, חוקי דת ואנשי רוח בתרבות הפילוסופית-הרוחנית של הודו.
לפני הביקור של הביטלס, הרבה מן הרעיונות של הודו, נתפסו בקרב המערב, כאמונה פולטאיסטית מיושנת ומצועצעת.
הם לא נלקחו ברצינות על ידי פילוסופיים מערביים. המודעות לעומק ולרבדים השונים התאפשר בזכות הפופולאריות של חברי להקת הביטלס, בזכות הגישה  שלהם לקהל הרחב המושפע מהם.
ניתן לומר שזו היתה פתיחה של דלת עבור הרעיונות האלה לחדור לעומק לחברה המודרנית המערבית.
חשוב לציין שהחשיפה לרעיונות האלה היתה קיימת כבר קודם לכן בעיקר על ידי דמויות כמו מהטמה גנדהי, סוומאי ויוקננדה, קרישנמורטי ועוד,
אך הם נגעו בקהל מצומצם יחסית ובוודאי לא חדרו עמוק לדור הצעיר. הביטלס שדגלו ברעיונות “היפיים” של אחווה, שלום ויצירת אחווה והרמוניה,
הצליחו לעשות את הקשר המיוחד שבין ההשקפות האלה ובין הפרטיקה ההודית של היוגה והמדיטציה ובכך תרמו רבות להפצה שלה.
עד היום מבקרים רבים הולכים להתרשם מהאשרם בו התארחו חברי הביטלס בשהותם בהודו,
שנמצא היום נטוש ורואים את תאי המדיטציה העגולים העשויים אבן ואת הנוף את הגנגה, ממש כמו שהיה לפני 45 שנה

administrator

https://2east.co.il

0 Reviews

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *